Главная » Статьи » 7 клас

Урок-подорож

Тема: Природні зони Африки

Мета:

а) узагальнити знання про природні зони Африки, виділити їх особливості; ознайомити з принципами раціонального використання природних ресурсів;

б)    прищеплювати   вміння   створювати   образ   території,    естетично сприймати навколишнє середовище;

в) розвивати логічне мислення.

Унаочнення: карта природних зон, атласи, контурні карти.

Хід уроку

I. Мотивація знань.

Учитель: «Географ повинен сприймати ландшафт всіма п'ятьма відчуттями. В пустелі він бачить пасма барханів, чує дзвін цикад, відчуває ступнею сипучий пісок, сприймає запах полину і відчуває в роті його гіркоту». Група мандрівників 7-Б класу відвідали Африку і  зараз спробують словами передати колорит певної місцевості.

II. Творчий звіт роботи «Три дні в Африці»

  1. Вологі екваторіальні ліси (гілея)

Ліси Африки.moyaosvita.com.ua

Учитель: «Так що ж таке гілея? Сліпуча красуня? Дике нагромадження яскравих кольорів? Зелене пекло?! Послухаймо...»

Ліза: «Прокинулася я в якомусь темному місці, куди ледве-ледве пробивалися сонячні промені. Озирнувшись, помітила, що все навкруги яскраве й зелене. Було чутно, що десь дзюркотить вода, співають пташки, шумить вітерець. Сонце не пекло, усюди панував затінок. Усе це створювало приємну, незвичайну атмосферу.Я пішла поміж деревами, захоплено роззираючись навкруги, через майже непрохідні хащі. Ось зовсім близько  «пролетіла» мавпа, злякавши  мене. Заплутане гілля пальм-ліан та мангрових заростів створювали «лабіринти». Духмяні пахощі орхідей одурманювали. Папороті створювали затінок і прохолоду під своїм гіллям. Відчувалася задуха, дихати стало важче. Рухаючись уздовж повноводної річки Конго, я вийшла із зони вологих екваторіальних лісів…»

2. Савани

Учитель: «Стоячи спиною до зловісної чорної стіни лісу із  задушливими випаровуваннями, ви нарешті випрямляєтесь на повний зріст і починаєте вдихати на повні груди свіже повітря саван»

 Савани Африки. naturalist.if.ua

Дана: «Ми сіли в автобус і поїхали в подорож по савані. Я була вражена великою кількістю тварин. Ось тобі й смугасті зебри, що бігають табунами, і   бурі жирафи, і величезні бегемоти, що валяються в грязюці. А ще савана нас вразила червоним кольором. Червона земля, червоною глиною обмазані будиночки, одяг на людях також червоного кольору. Серед трав самотньо височать баобаби. Узявшись за руки всією групою, ми не змогли охопити стовбур одного з велетнів. Нас висадили біля річки Голубий Ніл. Добре,що в автобусі був установлений кондиціонер, бо коли ми вийшли, було дуже спекотно, температура повітря сягала 45-50 градусів. Підійшовши до  річки, ми побачили величезного крокодила, який хижо оглядав нас. Ми поїхали далі…»

3. Пустелі.

Учитель: «Сахара» чи «сахра» - арабське слово, воно означає одноманітну коричневу пустельну рівнину. Промовте вголос це слово: чи не чуєте ви в ньому хрип людини, що задихається від спраги й палючого пекла?»

    

Сахара. Єгипет.                                                               

Настя: «Одного літа ми з батьками вирушили до Єгипту. На шляху до готелю наш автобус зламався, і ми пішли пішки. Дорослі везли валізи по асфальтованій доріжці, від якої йшов жар. Я крокувала по піску. Ох і гаряче було моїм ногам! Здавалося, що я йду по розпеченій сковорідці! Сухе йжарке повітря обпалювало губи, у роті пересохло. Та ще й піщаний вітер дув мені в обличчя, тому я була змушена часто заплющувати очі. Де-не-де з’являлися кактуси, але вони зовсім не схожі на ті, що ростуть у мене  в кімнаті в горщиках. За 200 метрів від нас ішли два араби з верблюдом. Я умовила матусю покататися на верблюді. Було страшно, бо тварина хиталася разом зі мною. Урешті-решт, ми дісталися готелю, перевдяглися й побігли до Червоного моря. Одягнувши маску, я занурилася під воду. Я потрапила у фантастичний світ! Корали, водорості, риби, зірки, їжаки, навіть камінці були різнокольоровими…»

 Вітя: «Під час подорожі до Єгипту нам запропонували екскурсію до  гори Мойсея, що знаходиться на півдні Синайського півострова. Подорож для підйому на гору вибирається ніч, щоб прибути на вершину до сходу сонця. Гора- важке випробування. Літні люди їхали на верблюдах, а ми долали шлях самі. Підйом на гору у нас зайняв чотири години. Чим вище ми піднімалися крутими схилами, тим холодніше ставало, і ми почали мерзнути. Стежка, якою йшли, була не освітлена, і в темряві, чесно кажучи, було страшнувато. Нагорі ми зустріли сонце. Почуття захоплення переповнювали моє серце, адже такої краси я ніколи не бачив!»

III. Практична робота № 6

Складання порівняльної характеристики двох природних зон Африки. (Учні самостійно заповнюють таблицю).

Висновок: 1) В кожному ПК природні компоненти тісно взаємодіють.

2)Природні компоненти різних ПК відрізняються між собою, бо вони залежать від ГП тієї території. на якій сформувався ПК.

Запитання до практичної роботи

1. Чим пояснити багатство і різноманітність рослинного і тваринного світу вологих екваторіальних лісів?

2. Чому в саванах не ростуть вічнозелені ліси?

3. Чим пояснити багатство тваринного світу савани?

Проблемне  запитання. 4. Чому грунти під екваторіальним лісом мають потужність біля 2 см і неродючі?

5.Чому грунти саван родючіші, ніж в екваторіальних лісах?

Учитель: Корінні жителі Східної Африки - масаї - дуже люблять червоний колір. Це колір їх землі. Червоною глиною обмазують домівки.

 Чоловіки обмазують волосся червоною глиною й нею ж розфарбовують своє тіло. Із червоної тканини шиють собі майже весь одяг.  

 6.На прикладі саван покажіть залежність рослинності від клімату

 

Проблемне запитання. 7.Чому   вологих   екваторіальних   лісів   немає   на   східному   узбережжі Африки?

IV. Екологічні проблеми

 - Які   основні   зміни   відбуваються   в   природі   Африки   під   впливом господарської діяльності людей? Які їх можливі наслідки?

 - Назвітъ  основні  екологічні  проблеми  Африки.  Які  можливі  шляхи вирішення можна запропонувати?

                                   Екологічні проблеми

1. Інтенсивне скорочення площі екваторіальних лісів (контроль за вивозом деревини, відновлення лісів).

2. Опустелювання і, як наслідок, посухи (лісозахисна смуга).

3. Необхідність охорони тваринного світу, створення національних парків і заповідників (Серенгеті (національний парк) , Танзанія , савани); Кіліманджаро( нац. парк), савани).

4. Забруднення оточуючого середовища.

V. Підсумки.Чому люди намагаються відвідати Африку? (Мало де залишилось недоторканої природи з її тваринним світом. А те, що стає рідкісним, як правило, стає дорожчим і привабливішим).

Категория: 7 клас | Добавил: Rada (2015-11-22)
Просмотров: 2157 | Рейтинг: 3.5/2
Всего комментариев: 0
avatar
Категории раздела
Вход на сайт
Наш опрос
Оцените мой сайт
Всего ответов: 82
Статистика

Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0